او را بیشتر به عنوان بازیگر سریال ها و فیلم های تاریخی و مذهبی می شناسیم. «مهدی فقیه» اوایل دهه۴۰ به عنوان رتبه دوم کشور بورسیه دانشگاه شد و همان زمان برای تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه ونسن فرانسه تئاتر خواند.

فقیه
مهین قاسمخانی-همشهری آنلاین: فعالیت هنری اش را از نیمه دوم دهه چهل آغاز کرد و تاکنون در ۲۲سریال و تله فیلم بازی کرده است که از جمله آنها می توان به «به کجا چنین شتابان»، «شوق پرواز» و «از یادها رفته» اشاره کرد. فقیه بازی در حدود ۴۰فیلم سینمایی را هم در کارنامه خود دارد. او اکنون مشغول بازی در سریالی به نام «جشن سربرون» است.
بازیگر مهربان و خوش برخورد کشورمان گپ و گفت مان را ابتدا با خاطره ای از پدرش آغاز کرد: «پدرم آدم معتقد و بسیار مذهبی بود. با قرآن مأنوس بود، به طوری که به رئیس القرا معروف شده بود. در آن سال ها خانواده های مذهبی اغلب با فعالیت های هنری فرزندان شان به ویژه در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون موافق نبودند، اما مرحوم پدرم به من گفت: «برو درس بخوان و حواست باشد هرکاری که می کنی، به این فکر کن که در نهایت عاقبت بخیر شوی.» من هم این نصیحت مرحوم پدر را آویزه گوشم کردم. یعنی سعی می کنم فیلم یا سریالی را برای بازی انتخاب کنم که در آن مفاهیم انسانی پررنگ باشد.»
من هم گلایه دارم
«مهدی فقیه» این روزها سخت دل نگران مردم است. می گوید: «از وزیر بهداشت شنیدم که می گفت از مردمی که هشدارها را جدی نگرفتند و راهی جاده ها شدند بسیار گلایه دارم. من هم به عنوان یک هنرپیشه به اندازه وزیر بهداشت از این افراد گلایه دارم. این روزها که کشور درگیر بحران شده، توجه به هشدارها و توصیه های بهداشتی و خودمراقبتی، کمترین کاری است که ما به عنوان مردم این جامعه می توانیم انجام دهیم.»

به عقیده این هنرپیشه کهنه کار سینما و تئاتر، چالش پیش روی ما می تواند یک فرصت طلایی باشد برای بازگشت به اصالت های فراموش شده. اصالت هایی که در هجوم فناوری های نوین و دنیای مجازی و کم توجهی های ما به فراموشی سپرده شد. فقیه می گوید: «این روزها که در خانه ماندن بهترین کار ممکن است، می توانیم دوباره با کتاب آشتی کنیم. نسل امروز سعدی، حافظ و شاهنامه را خوب نمی شناسد. پدرها و مادرها می توانند نسل جوان را با این ارزش های ادبی و فرهنگی آشنا کنند. دوستان من در تلویزیون هم که با تمام توان تلاش می کنند و فیلم های خوبی پخش می کنند. مردم با همین ها می توانند خودشان و بچه ها را سرگرم کنند تا این بحران را از سر بگذرانیم.»
نسل ما وبا را شکست داد
فقیه که در روزگار جوانی اش شاهد شیوع وبا در ایران بوده است، می گوید: «در آن زمان با وجود نبود امکانات و پایین بودن سطح سواد جامعه دیدیم که علیرغم فوت تعدادی از مردم، در نهایت وبا شکست خورد و سرانجام از آن بحران نجات پیدا کردیم. امروز هم مطمئن هستم ما می توانیم ویروس کرونا را شکست دهیم. ما این مرحله را هم پشت سر خواهیم گذاشت و به قول قدیمی ها این نیز بگذرد، اما در این بین روسیاهی به کسانی می ماند که سلامت و جان مردم را هم بازیچه طمع ورزی های خود قرار دادند و حتی مردم را هم به شکل پول می بینند!»
فقیه بار دیگر مردم را به ماندن در خانه توصیه می کند و می گوید: «امسال عید را در خانه ها بمانید. ما در این سال ها خیلی از هم دور شدیم. شاید این فرصت خوبی باشد تا دوباره پدر و مادرها به اندازه کافی کنار فرزندان شان باشند. دید و بازدیدها را کم کنیم و تلفنی از حال هم باخبر شویم. چه بسا اگر از ابتدا به توصیه های بهداشتی مسئولان توجه کرده بودیم، اینقدر این ویروس شیوع پیدا نمی کرد.»
احساس مسئولیت عروس خانم
فقیه یقین دارد پزشکان و دانشمندان کشور سرانجام ویژگی های ویروس کرونا را شناسایی و راه درمان آن را پیدا خواهند کرد. او می گوید: «وقتی شنیدم یکی از پرستاران عزیز ما برای خدمت به مردم جشن عروسی اش را به تأخیر انداخت، از این همه احساس مسئولیت حس خوبی پیدا کردم. امیدوارم همه مردم همین قدر احساس مسئولیت کنند و بدون ترس و نگرانی نکات بهداشتی را رعایت کنند تا این مرحله را هم پشت سر بگذاریم. من ایمان دارم این هم یک امتحان الهی است و ما باید در کنار هم باشیم.»
کد خبر 492684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha